589 YILLIK OSMANLI KÖPRÜSÜ RESTORASYON SIRASINDA YIKILDI

589 yıl önce demir ve harç kullanılmadan inşa edilen Dandalaz Köprüsü, restorasyon çalışmaları sırasında yıkıldı.

Aydın'ın Karacasu ilçesinde yeni bir restorasyon skandalı meydana geldi. Yaklaşık 600 yıl öncesinden günümüze ulaşmış tarihi Dandalaz Köprüsü'nün restorasyon çalışmaları sırasında yıkılması, ihmal şüphesi doğurdu. İzmir Karayolları II. Bölge Müdürlüğü'nün üniversiteden bir profesöre hazırlattığı proje ihalesini, o dönemde Ak Parti İzmir İl Başkan Yardımcısı olan Abdurrahman Çabuk'un yönetim kurulu başkanı olduğu inşaat ve mimarlık firması aldı. 1426 yılında Sultan II. Murad tarafından kervan ve ticaret yolunu birbirine bağlamak için kurulan köprü, anıt eser olarak tescilli ve koruma altındaydı. 2014 yılının Eylül ayında başlanan restorasyon kapsamında 120 ton çelik kullanılarak askıya alınan köprü, 30 Ocak'taki mesai bitiminden kısa süre sonra yıkıldı. Karayolları Müdürlüğü, Aydın Müze Müdürlüğü ve İzmir II Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, tarihi köprünün heyelandan yıkıldığını rapor etti. Yüklenici firmanın Yönetim Kurulu Başkanı Abdurrahman Çabuk, köprünün her an yıkılacağını, restorasyon çalışmalarına başlamadan önce dere yatağındaki bir ayağının üzerinde heyelan nedeniyle çatlaklar oluştuğunu belirtti. Heyelandan dolayı kopan bir parçanın iskelenin ayağını ezmesi sonucunda, köprü ayağının üzerine oturduğu çatlağın ortaya çıktığı açıklandı. Aydın Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu'nun geçen şubat ayında Aydın Valiliği'ne gönderdiği bilgi notunda, hasar gören iskelenin sökülerek  mevcut sağlam durumdaki kemerin askıya alınmasına ve su akım kesintisini daraltan iskele, moloz gibi malzemelerin dere yatağından kaldırılmasına karar verdiğini belirtti. Ayrıca, kurula uygun projelerle iskelenin tekrar yapılabileceği belirtildi. Aphrodisias  antik kentinin de sınırları içinde bulunduğu Karaca ilçesinin CHP'li Belediye Başkanı Mustafa Büyükyapıcı, teknik bir hata olup olmadığı merak edilen yapıyla ilgili olarak karayolları ve yüklenici firmanın mahkemeler ve bilirkişilerle başının çok ağrıyacağını düşünüyor. Zemindeki heyelan riski devam ettiği için daha geniş kamsamlı bir proje gerektiğini belirten Abdurrahman Çabuk, 30 Ocak 2015 tarihinden itibaren işin tasfiye edildiğini ve devreden çıktıklarını açıkladı. 

İzmir II. Bölge Müdürlüğü'nün bir yetkilisi, köprünün mevcut halinin restorasyon için riskli olduğunu ve yıkılıp yeniden yapılması gerektiğini Anıtlar Kurulu'na kabul ettiremediklerini belirtti. Taşları tek tek numaralandırıp köprüyü baştan inşa etme teklifi, Anıtlar Kurulu tarafından reddedilmişti. Anıtlar Kurulu'nun yapıyı yıkmadan mevcut haliyle korumaya alınması konusundaki ısrarı nedeniyle, şimdi kalanının da yıkılıp aslına uygun olarak tekrar yapılacağını belirtti. 

DHA