POMPEİ’DE VEZÜV YANARDAĞININ PATLAMASI SONUCU ÖLEN KİŞİLERİLERE AİT VÜCUT MODELLERİNİN RESTORASYONU BAŞLADI

Restoratörler 86 adet oldukça iyi korunmuş plaster model kalıp üzerinde çalışıyor. Bunlar Roma döneminden MS 79 yılında Vezüv’un patlaması sırasında hayatını kaybeden kişileri ait. Şu anda plaster model kalıpları çıkartılan bu insanlar 1900 yıl öncesine tarihleniyorlar.

Restoratörler 86 adet oldukça iyi korunmuş plaster model kalıplar üzerinde çalışıyor. Bunlar Roma döneminden MS 79 yılındaVezüv’un patlaması sırasında hayatını kaybeden kişileri ait. Şu anda plaster model kalıpları çıkartılan bu insanlar 1900 yıl öncesine tarihleniyorlar.

Pompei Arkeolojik alanında bulunan laboratuvarda çalışan uzmanlar "Pompei ve Avrupa" başlığı altında hazırlanacak olan sergi için çalışıyorlar.

Külün içinde 1900 yıldan uzun zamandır kalmış korkmuş bir anne ve onun karnı üzerinde duran çocuk durumun derecesini oldukça iyi gösteriyor. Restoratörler MS 79 yılında bu küllerin altında kalmış  korku anında donmuş kalmış bir çocuğun da dahil olduğu 86 adet Romalının plaster kalıp modellerini çıkartıyor ve üzerinde çalışıyorlar. Bu çocuğun boyuna göre yaklaşık olarak 4 yaşlarında olduğunu belirten uzmanlar “House of Golden Bracelet” (Altın Bilezik Villası) evinde ailesi ile birlikte yaşadığını düşünürken, yanında bulunan erkek ve kadının da ailesi olduğunu ve kadının kucağında bulunan küçük bebeğin ise kardeşi olduğunu tahmin ediyorlar. Küçük erkek çocuğunun öldüğü anda üzerinde bulunan kıyafetleri ve yüzündeki ifade çıkarılan plaster model kalıpta belli olabiliyor. Konservatör olan Stefania Giudice bu kalıntıların plaster kalıp model ile çıkartıldığında çok etkileyici olduğunu belirtiyor. Ayrıca 2000 yıl önce olmuş olmasına rağmen bunun sadece arkeoloji olmadığını bunun insana dayalı bir arkeoloji olduğunu savunuyor. İnsanların kalıntıları üzerinden yapılan plaster kalıp modeller insanların nasıl öldüklerini, binalar içinde aileleri ile nasıl mahsur kaldıklarını gösteriyor.

Laboratuvarın yönetici olan Stefano Vanacore’ye göre etkileyici sahnelerden bir tanesi de küller arasında kalarak ölmüş olan bir çocuğa ait. Başka bir plaster model kalıbı ise büyük olasılıkla küllerden korunmak için ellerini havaya kaldırıp başını korumaya çalışan bir yetişkine ait.

Pompei İtalya’nın Campania bölgesinde bulunan bir Roma şehri idi. Vezüv yanardağının patlaması ve 18 saat boyunca yüzlerce metre yüksekliğe erişen küllerini bu şehrin üzerine akıtması sonucu şehrin bütünü küle boğuldu. Ama olayın en kötü kısmı bir sonraki gün gerçekleşti. Yanardağın tepesi kırıldı ve saatte 160 km hız ile akan çamurun bütün şehri tamamen kapladı. Şehirde yaşayan insanları da gömen bu çamur tabakası bir kabuk görevi gördü ve altta kalan insanların yavaş yavaş çürümelerine ve iskeletlerin vücudun şeklini almış boşluklarda kalmalarına neden oldu. Raporlar iki yüz insanın öldüğünü gösterirken bölge tamamen terkedildi ve 1748’de yeniden keşfedilene kadar öyle kaldı.

Binaların bir çoğu, eserler ve iskeletler bu çamur tabakasının altında tek parça halinde bulundu. Şu anda UNESCO Dünya Kültür Mirası listesinde yer alan şehir her yıl yaklaşık olarak 2,5 milyon turistin ilgisini çekiyor.Kasım ayında alanda kazı çalışmaları yapan Fransız ve İtalyan arkeologlar Romalı seramik ustaları tarafından olay sırasında kaçarken düşürüldüğü düşünülen pişmemiş kilden yapılmış kaplar buldular.

Bu inanılmaz şehir 18. Yüzyılda şans eseri 9 metre külün altına gömülmüş halde bulundu. Arkeologlar boşluklar içindeki insan kalıntılarından çok etkilendiler ve bunların kalıp modellerini yapabilmek için çalışmalara başladılar. Bu kalıplar bu insanların öldüklerindeki pozisyonun görülmesini sağladı. Kalıplar bu boşluklar içine plaster dökülerek oluşturuldu. İskelet kalıntılarını kaplayan plaster boşluğu doldurdukça insanların öldükleri zaman yeniden canlandırılmış oldu. Plaster kalıplar döküldükten birkaç gün sonra boşluklardan çıkarılabilecek ve incelebilecek hale geldiler.

Bu teknik olayda ölen erkek, kadın ve çocukların yüz ifadelerinin ve vücut pozisyonlarının anlaşılabilmesine dolayısıyla olayın insanlarda yarattığı korkunun anlaşılabilmesine neden oldu. Yine bu teknik ile insanların o anda üzerlerinde bulunan kıyafetleri, saç stilleri gibi detayların da oldukça görünür bir şekilde anlaşılabilmesi sağlandı.

Yapılan çalışmalarda yaklaşıl olarak 1150 insan vücuduna ulaşılmış durumda ve bu sadece şehrin üçte birini oluşturmakta. Plaster kalıp modellerin bir çoğunun 19. yüzyılın ortalarında yapılmış olması bunların belirli bakımlardan ve işlemlerden geçmesi gerektiğini gösteriyor.

Toplamda insanların duruşunu gösteren sadece 100 adet boşluk plaster model kalıba çıkartılabilmiş durumda.

 

Daha detaylı fotoğraflar için lütfen kaynak linkine gidiniz.

Kaynak: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3089659/Who-petrified-child-Pompeii-Restoration-work-begins-body-boy-House-Golden-Bracelet.html