ROMA KÜLTÜRÜNE AİT FALLOS OBJELER ANTİK ROMALILARI NAZARDAN KORUYORDU

İsrail’in kuzeyinde yer alan Hulva Vadisinde, Antik Roma’ya ait bir tapınak kompleksinin ortaya çıkarıldığı Omrit arkeolojik alanı bulunur. Arkeologlar geçtiğimiz günlerde, bu tapınağın çevresinde, duvarlarında doğa sahnelerini tasvir eden fresklere sahip 1900 yıllık bir ev kalıntısı ortaya çıkardı. Ayrıca bu evde, amulet olarak kullanılan ve erkek cinsel organlarını tasvir eden fallos objeleri de bulundu.

Bu tuhaf gözüken objeleri ve bunların ne amaçla kullanıldıklarını bugün anlamak zor olabilir. Açıkçası cinsiyet, Roma sanatının, inanç sisteminin ve mizahının önemli bir parçasıydı. Çünkü cinsel organları ve erotik sahneleri tasvir eden resimler ve günlük objeler sadece özel alanlarla sınırlı değildi. Bunlar hem kamusal hem de sivil alanlarda sergileniyordu.

 

Özellikle Pompeii’de bu tür birçok çarpıcı örnek bulunmuştur. Yıllarca orada çalışan arkeologlar birçok cinsel sembol ve tasvirleri açığa çıkardı. Böylece Omrit’te bulunan ve penis şeklinde olan amuletler nadir eserler değildi ve Antik Roma dünyasının birçok arkeolojik alanında keşfedildi.

 

Erkek cinsel organlarını tasvir eden bu objelerin onlara atfettiğimiz şeylerden farklı olarak sosyal anlamları ve çağrışımları olabilir. Arkeologlar da fallos amuletlerinin bunları görenleri harekete geçirmek için değil daha çok eğlendirmek ve nazardan korunmak için tasarlandığını kabul ediyor.

 

Nazara Karşı Bir İnanç

 

Nazar (kem göz), bir kişinin kötü niyetli bir bakışı ile ona bakanlara zarar verdiğine ve lanetleyebildiğine inanılan bir batıl inançtır. Bu inanç, Antik Yunan ve Roma kültüründe oldukça yaygındı. Ayrıca yeryüzünde birçok kültürde ortak bir hurafe olmaya da devam ediyor.

 

Romalılar kendilerini korumak için çeşitlik amuletler (tılsımlar) kullandılar. Bunlar arasında en yaygın olanı falloslardı. Bunlar hem mücevher hem de pratik ev eşyaları ve objeleri şeklindeydi. Çocukların nazara karşı savunmasız olduğuna inanıldığı için bu amulet falloslar çocukların boyunlarına da asılıyordu.

 

Birçok mozaik ise insanları nazara karşı korumak için fallos sembollerinin gücünü temsil ediyor. Örneğin görseldeki Antiochia’dan bir Roma mozaiği gibi.

 

Gülünç Bir Obje Ya Da Bir İktidar İşareti

 

Nazarı ortadan kaldırmak için kullanıldığına inanılan Roma sanatındaki amuletler ve diğer fallos objeleri kahkaha ve eğlence için de yaratılmış olabilir. Gülmenin nazarın yarattığı acıyı ve nazarın varlığını ortadan kaldırdığına inanılıyordu. Bu yüzden mizahi erotik sanat kahkaların kalıcı olması için sağlamak bir yol olabilirdi. Muhtemelen bu yüzden Pompeii gibi büyük yerleşim yerlerinde çok sayıda mevcuttu.

 

Antik Roma kültüründeki fallos sembollerinin bu durumu tartışılırken, Tanrı Priapus örneği özellikle ilginçtir. Priapus bahçelerin ve meyve bahçelerinin koruyucusudur ve devasa penisi sayesinde kolayca tanınabilir. Kendisinden bahseden çeşitli edebi metinler, okuyucuları açıkça güldürmek içindir. Ancak Priapus’un anatomisi, Pompeii’deki Vettii’nin Evi’ndeki bir resmin gösterdiği gibi bir güç biçimini temsil edebilir.

 

Görselde görüldüğü üzere Priapus’un penisi ve bir dolu altın sikkenin ağırlığı eşittir. Bu durum ister cinsellik ister siyasi olsun paranın ve iktidarın bir arada ve çok yakın ilişkisi olduğunu gösterir. Bu resim daha sonra zengin olan ve kurtulan eski kölelere ait bir evde bulundu. Bu yüzden buradaki fallos önemli bir sosyal mesajı ortaya koyuyor.

 

http://www.ibtimes.co.uk