ÇAKMA TARİHİN PERDE ARKASI!

“Yeraltı” dünyasının “bilinmezliklerini”, sinemanın “beyaz” ve TV’nin “gümüş” perdelerine yansıtan “düşler ötesi” yaratıcılıkları anlatacak değiliz! Ama yine de iki saat süreyle izlediğiniz o dünya ile başlayacağız! Yüzyıllarca öncesinin tarihsel, kültürel dinsel mirasının “sahtelerinin” üretildiği “yer altı dünyasına” değineceğiz. Türkiye’de son yüzyılda yaşanan bazı olaylar ile, bu düşler ötesinin bazı “başrol oyuncularını” marifetleriyle anlatmaya çalışacağız!

 

Özgen Acar
“Yeraltı” dünyasının “bilinmezliklerini”, sinemanın “beyaz” ve TV’nin “gümüş” perdelerine yansıtan “düşler ötesi” yaratıcılıkları anlatacak değiliz!
Ama yine de iki saat süreyle izlediğiniz o dünya ile başlayacağız! Yüzyıllarca öncesinin tarihsel, kültürel dinsel mirasının “sahtelerinin” üretildiği “yer altı dünyasına” değineceğiz. Türkiye’de son yüzyılda yaşanan bazı olaylar ile, bu düşler ötesinin bazı “başrol oyuncularını” marifetleriyle anlatmaya çalışacağız!
Arkeolojiyle bağlantılı “düşler dünyasının” ünlü kahramanı “İndiana Jones” filmlerinin “Anadolu bağlantılı”; biri “doğrudan”, ötekisi “dolaylı” iki öyküsünü anımsayarak başlayalım!  
INDIANA JONES FİLMLERİ  
1989’da çevrilen “Indiana Jones ve Son Haçlılar” filmini anımsarsınız! Filmde maceraperest arkeolog İndiana Jones, 2. Dünya Savaşı öncesinde 1939’da Hatay’ın Türkiye’ye bağlanmasından önce, orada elindeki bir “harita” ile Nazilere karşı “Kutsal Kase’yi” ele geçirmenin peşindedir. Ve de geçirir!
Neyin nesidir bu kase? İsa’nın 12 havarisi ile birlikte olduğu son yemeği görsellerinde masa üzerine bir “kase” görülür. Bu “kadehten (!)” son şarabını içtikten sonra Romalılar İsa’yı “çarmıha (Farsça “dört mıh” ile çakarlar)” yani “haça” gererler. 
Filmde hem “gerçek”, hem “düş” vardır. Önce “gerçeğe” göz atalım. 1910’da Hatay’da bir bina inşaatının temeli açılırken bir işçi bir altın kase bulur. Kase, 1913’te Fransa’ya kaçırılır. 1924’te Paris’te, 1933’te Şikago Fuarlarında “İsa’nın son yemeğindeki kase” diye sergilendiğinde Hıristiyanlar önünde kuyruk oluştururlar.
Kase günümüzde, 1950’de satıldığı New York Metropolitan Sanat Müzesinde sergileniyor. Bu arada kasenin İsa’nın son yemeğinde kullanılmadığı, İS 6. y’da yapılmış bir kilise kasesi olduğu anlaşılır. Indiana Jones filmi bu kasenin çevresinde öyküleşmiştir. 
Gelelim ikinci İndiana Jones filmine… “İndiana Jones ve Kristal Kafatası Krallığı” filmde hedef, Güney Amerika’da gizemli “kristal kafayı” ele geçirmektir. Bu filmi bırakıp “kristal kafa” gerçeğine yönelelim!
19. yy.dan bu yana, başta bazı ABD müzeleri olmak üzere, British Müzesine de Meksika’dan “Pre-Kolombiya” sanatından çeşitli boyutlarda “kristal kafatasları” ulaşa gelmiştir. Meksika, dünyanın en önemli doğal kristal madeni yataklarına sahiptir.
Bu yatakların başında Naica madenleri gelir. Meksika Hükümeti, yerin altında 270m derinlikteki kristal madenlerini koleksiyoncularından, yağmacılardan korumak amacıyla mağara girişini geç de olsa çelik kapıyla kapatmak zorunda kaldı! 
1992’de Washinton’da ilginç ve gizemi bugün de süren...  Özgen ACAR'ın kaleminden “Çakma Tarihin” Perde Arkası!" yazısının devamı Aktüel Arkeoloji Dergisi'nin Eylül - Ekim 2012 Sayısında yer almaktadır