KANLI ESKİ ESER TİCARETİ

Sermaye piyasaları sendeleyip, küresel ekonomi yavaşladıkça eski eserler can atılarak istenen bir varlık sınıfı haline geldi.

Ancak sanat, antik heykeller, takılar, sikkeler ve diğer nadide eserlerin neredeyse 63,8 milyar dolarlık küresel pazarı, yatırımcı portföyünü çeşitlendirmek için bir yöntem ve pazar dalgalanmalarına karşı bir tedbir sunar. Bunun yanı sıra beklenmedik ve ölümcül bir riske olanak verir: Terör.

 

Eski eserlere yatırım yapmak, güvenilir şekilde köken tespit etme zorluğundan dolayı öteden beri karmaşıktır. Bu süreç 2011 Arap Baharı’ndan bu yana daha da bulutlanmıştır. Orta Doğu’da politik dengesizlik ve toplumsal düzenin bozulması, bu bölgedeki değerli eski eserlerinin karaborsasının gelişmesine izin verdi. Yağmacılık ve eski eser kaçakçılığı Orta Doğu ve Kuzey Afrika (ODKA) bölgesinde benzeri görülmemiş bir oranda gerçekleşiyor. Arap Birliği ülkelerinde yer alan, UNESCO’ya kayıtlı 700 Dünya Kültürel Mirasının üçte biri tahrip ediliyor. Tüm bölgede, binyılları, sayısız kültür ve uygarlığı, pek çok dini kapsayan üç ila beş milyon arkeolojik yerleşme yok edilme tehlikesi altında.

 

Hiçbir yerdeki tahribat, kayıpların çok daha yüksek olduğu Suriye ve Irak’ta, “uygarlığın beşiği”ndeki tahribattan daha kötü değil. Bu kritik bölge insanlık tarihine 10 bin yıldan daha uzun süre ev sahipliği yapmıştır. Şimdi kaçakçılıktan elde ettiği yasadışı geliri tüm dünyada masum insanları hedef almak için kullanan IŞİD’in (DAEŞ) kısmî kontrolü altındadır.

 

Türkiye’nin çatışmaya mesafe olarak yakınlığı ve bir geçiş ülkesi olarak konumu göz önünde bulundurulunca, bu zamanda lider rolünü oynamak için eşsiz bir fırsatı var.

 

...

 

Deborah LEHR