KÖPRÜ

Aktüel Arkeoloji Dergisi Fotoğraf Editörü Aykan ÖZENER´DEN Bir Yol Hikayesi

 

Anneannem hep uzak bir yerlere gittiğimizde “İnsanoğlu kuş misali” derdi. Hakikaten de bir gece önce İstanbul’da Kuruçeşme’de Galatasaray adasının tam karşısında nezih bir ortamda yemek yerken şimdi en son yirmi yıl önce gittiğim bir bölgeye uçuyordum. Fotoğraf editörlüğünü yaptığım Aktüel Arkeoloji Dergisi’nden bana gelen teklif karşısında o kadar heyecanlanmıştım ki; bütün vücudumu adrenalin kaplamış ve derinlerde bir yerlerde uyuyan keşifçi yönüm adeta hortlamıştı. Yıllardır gazete veya dergi köşesinde okuduğum, gördüğüm yerleri bizzat kendi gözlerimle görüp fotoğraflayacaktım. Ilısu Barajı yapıldıktan sonra sular altında kalacak olan tarihi yerleşimleri tek tek gezecektim. İşimin hiç de kolay olmadığını teklifi aldığım günden beri yaptığım araştırmalardan anlamıştım aslında ama itiraf edeyim, her şey gizemini korumakla birlikte, yine de harita üzerinden kuşbakışı olaya bakmak, işimin kolay olduğu hissine kapılmamı sağlıyordu.
Uçak Diyarbakır havaalanına indiğinde aklımdaki tek düşünce, bir an önce bir araç kiralamaktı. Öyle de yaptım... Bölgedeki arkadaşlarımın ayarladığı bir yerde kalıp, ertesi gün sabah erkenden çalışma bölgeme, yola çıkmaya karar verdim. Elimde Dergi’nin bana verdiği irtibat telefonları dışında hiç bir şey yoktu ve listenin en başında Diyarbakır Müze Müdürünün telefon numarası vardı. 

DİYARBAKIR

Bismil sınırları içerisinde kalan tüm kazıların başkanlığı Diyarbakır Müze Müdiresi Nevin Soyukaya’ya verilmişti ve ilk önce kendisiyle görüşmem gerekiyordu. Diyarbakır’da yaşadığım ilk şok işte bu sırada gerçekleşti. Sorduğum hiç kimse Arkeoloji Müzesi’nin yerini bilmiyordu. Müzenin yerini bulup kendi başıma oraya ulaşmam, ikinci bir şoku beraberinde getirdi. Müze teşhire kapalıydı ve Müdire Hanım benim orada çalışma yapabilmem için Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan izine sahip olmam gerektiğini belirtti. Hâlbuki iznim yanımdaydı… Tekrar faksla izin dilekçem müzeye gönderildi. Yine de müzede hiçbir şey çekemedim. Neden mi? Müdire Hanım, iznimin yanı sıra her çekilen fotoğraf için özel fiyatlar talep ediyordu. Bölgedeki kazı alanlarına ise nasıl ulaşacağıma dair bir bilgisinin olmadığını ancak eğer ki ulaşırsam kazılarda genel çekimler dışında ayrıntılı çekimler yapamayacağımı tarafıma bildirdi. Bu durum açıkçası çok canımı sıkmıştı. O kadar yolu boşuna mı gelmiştim yani? Sonuçta iş başa düşmüştü ve her şey gideceğim kazılara bağlıydı. O gün için Diyarbakır’da mecburen kalacağım için boş durmayıp tarihi alanları gezip çekebildiğim kadar fotoğraf çekmeye karar verdim.  Aktüel Arkeoloji Dergisi Fotoğraf Editörü Aykan ÖZENER'İN Objektifinden “Güneydoğu Anadolu Gezisi: Köprü" yazısının devamı Aktüel Arkeoloji Dergisi'nin Eylül - Ekim 2012 Sayısında yer almaktadır